Thakhek motorcycle-loop - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Olga - WaarBenJij.nu Thakhek motorcycle-loop - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Olga - WaarBenJij.nu

Thakhek motorcycle-loop

Door: ik :-)

Blijf op de hoogte en volg Olga

26 Maart 2014 | Nederland, Nederland

De thakhek motorcycle loop was supertof! Savonds laat, rond 23.00 uur, kwam in aan in Thakhek. Er was mij verteld dat ik rond 21.00 uur zou aankomen, dat leek me nog wel oke om naar de travellodge te gaan, maar dit werd dus flink wat later. Ik had dus haast en werd flink afgezet door de tuk-tuk driver. 5 euro ipv 2 euro betaald voor een afstand van 2 km, belachelijk. De busreis van Dondet naar Thakhek had de hele dag geduurd, en ik was dus echt kapot. Vet sjaggerijnig was ik, maar ik had geluk, en was nog 1 kamer vrij. Die dus meteen genomen :-)

De volgende dag was het heel rustig bij de travellodge. Er kwamen vooral mensen terug van de loop, maar geen mensen die nog moesten vertekken. Twijfel sloeg toe. Wel of niet alleen doen. Ik was veel gewaarschuwd voor slechte wegen, en vooral dat maakte dat ik twijfelde. Wat als ik zou vallen oid? Ik besloot een papier bij de receptie op te hangen, met de boodschap dat ik op zoek was naar een reisgenootje. Daarna besloot ik vrijwel meteen om hoe dan ook te gaan. Een beetje avontuur kan wat mij betreft nooit kwaad :-P
Die avond kwam Marcus, een jongen uit Zweden naar me toe, met de mededeling dat hij wel samen met mij de loop wilde doen. Zo gezegd zo gedaan :-)

We huurden onze semi-automatics bij Mr. Ku. We kregen een kaart van de omgeving van hem, en als er iets zou gebeuren zou hij helpen/betalen. Prima deal. Ik besloot voor de duurdere Honda te gaan, Marcus ging voor het goedkope chinese merk.
Eenmaal onderweg begon het al vrij vlot te regenen, en het wordt koud, als je hard op je scooter gaat. De eerste dag was dus best pittig, en omdat we vrij laat waren vertrokken, hadden we maar de tijd om 2 caves te zien, waar het gebied bekend om staat. Prachtige grotten, en mooie uitzichten/omgeving. Anway, rond 17.30 uur kwamen we eindelijk aan bij Sabaidee geusthouse. Supertoffe plek, waar we met de mede-loopers hebben ge-bbq't. We waren met zn 6' en, kregen pizza, frietjes en appeltaart, dus onze dag kon niet meer stuk.
De volgende dag was het weer gelukkig stukken beter! En wederom supermooie rit gehad. Dit was de dag waar ik een aantal keer voor gewaarschuwd was. Het zouden superslechte wegen zijn. Dit viel dus echt reuze mee, en eigenlijk hebben we het vrij makkelijk gedaan. Dit zorgde ervoor dat we die dag een stuk sneller waren dan verwacht, en we besloten door te rijden. Goede keuze, op die manier hebben we de km's die we gereden hebben beter verdeeld over de 4 dagen. De volgende dag naar het hoogtepunt van de loop. De Konglor caves. Dit is een 7 km lange grot/ waterroute die onder een berg doorloopt. Echt onwijs vet dus. Met een longtailboot duurde dit ongeveer een uur, voordat je er doorheen was. Duidelijk de vetste grot waar ik ooit geweest ben :-) het was er niet verlicht, en we kregen hoofdlampen. Supervet!

De volgende dag was de laatste dag, en ons laatste doel was de blue lagoon bezoeken. Dit was dus wel ff lastige route. Aantal keer bijna onderuit gegaan omdat de weg zo stijl en slecht was. Beetje spannend wel :-P maar absoluut de rit helemaal waard. Nog nooit zulk mooi blauw water gezien, echt bizar. Vraag me echt af hoe het water die kleur kan hebben. Heerlijk gezwommen tussen de vissen :-)

Laatste stukkie van de loop, en ja hoor, enige moment dat Marcus besloot een eindje vooruit te gaan, krijg ik een lekke band. Ah well, garage was 30 meter verderop, en toen ik Mr Ku belde werd alles zo geregeld! Heb zelfs het geld terug gekregen wat ik moest betalen voor het verwisselen van mijn band. :-)

Al met al was het een tof avontuur. Elke dag 2 a 3 keer noodlesoup. Veel handen en voetenwerk, niemand sprak daar engels. Heel veel blije kinderen die heel hard 'sabaidee' roepen en uitbundig zwaaien, hartverwarmend! Meest prachtige natuur van Laos. Pijnlijke ass van al het rijden. Gezellige tijd met Marcus, 22 jarige on-ervaren backpacker, die ik wel het een en ander heb moeten leren :-P
Anyway, weer een avontuur voor in de boeken :-)

Gister dus terug gekomen van de rit, vannochtend de bus gepakt naar thailand. Daar inmiddels aangekomen. Duurde even want de meneer van de douane, had de verkeerde datum in mijn paspoort gezet, dus toen ik de friendship bridge over was (die gescheiden wordt door de Mekong) mocht ik Thailand niet in omdat de datum niet klopte. Dus mocht ik weer terug de brug over. Gelukkig was er een Thaise zakenman die overal het woord voor mij deed, en er voor zorgde dat ik niet opnieuw een buskaartje hoefde te kopen etc.. fijn, die vriendelijke mensen :-)

Nu zit ik in Nakhon Phanom, een klein stadje net over de grens. Ik ben duidelijk de enige blanke hier, grappig om te merken aan de mensen, en ook aan mezelf dat ik dat helemaal niet erg vind, ook al spreekt bijna niemand engels. Uiteindelijk kom je er altijd wel ofzo :-) Zonet een buskaartje voor een 24seat sleeper gekocht. Om 17.30 vertrekt ie, en kan ik dus lekker slapen in de bus vannacht. Morgenochtend ben ik dan in Bangkok :-)

  • 28 Maart 2014 - 18:41

    Marijke Bakker:

    Wauw Olga knap dat je het toch gedaan heb. Super stoer hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

Olga

Actief sinds 16 Feb. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 7450

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 30 Maart 2014

Laos en een klein beetje Thailand

04 Maart 2013 - 04 April 2013

Indonesie

Landen bezocht: